Medarbejdernes opgaver i forbindelse med smitsomme sygdomme (infektionshygiejne)
Formål:
At medarbejderne er bekendt med opgaver i forbindelse med smitsomme sygdomme, herunder arbejdsgange og opgaver i forbindelse med infektionshygiejne, bl.a. identificering af risikoområder, generelle forholdsregler og sikker bortskaffelse af affald for at undgå smittespredning.
Hvem:
Ledere og medarbejdere der varetager sundhedsmæssige opgaver omkring borgeren i CENTER FOR SELVEJENDE DAGTILBUD LAVUK STJERNEN.
Hvad:
Generelt om smitterisiko
God håndhygiejne er en bedste måde at undgå smitte på!
Borgerne på dagtilbud kan være særlig modtagelige for smitsomme sygdomme. Det kan skyldes et i forvejen svækket helbred og/eller det faktum, at de dagligt færdes blandt mange andre borgere og medarbejdere, hvilket giver øget risiko for spredning af smitte i forbindelsen med sygdom.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig i forhold til smitsomme sygdomme eller smittespredning, skal du altid kontakte din leder, udviklingskoordinatoren eller lægen.
Bliver man bekendt med smitsomme sygdomme, som ikke er beskrevet, kontaktes embedslægen i Københavns kommune eller sygeplejerske Hanne Søby Christensen på B15J@sof.kk.dk.
Nogle alvorlige, men sjældne smitsomme sygdomme skal af den behandlende læge anmeldes til embedslægen. Embedslægen informerer herefter institutionens leder om sygdomstilfældet, samt oplyser om evt. foranstaltninger.
Ansvarsfordeling ved smitsomme sygdomme
Lederens ansvar
At dere foreligger instrukser og remedier i forhold til håndtering af smitsomme sygdomme
At orientere relevante medarbejdere, f. eks. rengøringsarbejdere eller eksterne samarbejdspartnere der udfører opgaver i dagtilbudsregi (eksempelvis undervisere eller fysioterapeter)
Medarbejderansvar:
At observere borgeren i forhold til smitsomme sygdomme og handle derefter.
Lægens ansvar:
Denne kontakt forgår oftest mellem borger, bosted og eller pårørende. Spørg evt. om den lægelige vejledning der fra.
Hvordan:
Hygiejniske forholdsregler
Denne instruks omhandler de hygiejniske forholdsregler, der er nødvendige ved udbrud af f.eks. diarre, bylder, influenza, forkølelse og andre smitsomme sygdomme.
Hensigten med infektionshygiejne er at stoppe smittespredning fra:
Medarbejder til borger
Fra borger til medarbejder
Mellem borgere på institutionen
Fra overflader (håndtag, bordplader m.m.) til borger eller medarbejder.
Identifikation af generelle risikoområder:
Afføring og urin, herunder brugte bleer
Blod
Pus fra sår, herunder forbindinger og plastre
Slim, tårer, sæd, og andre sekreter
Opkast
Fødevarehygiejne, herunder håndtering af fødevarer
Ved udbrud af smitsomme sygdomme på dagtilbud skal man skærpe opmærksomheden på at følge retningslinjerne, der er beskrevet i denne instruks for:
Håndhygiejne
Brug af værnemidler
Bortskaffelse af affald
Rengøring af fællesarealer
Håndhygiejne:
Generelt er den vigtigste forebyggelse af smitsomme sygdomme en omhyggelig håndhygiejne. Se instruks 1.3 Håndhygiejne. Alle medarbejdere skal kende til instruksen og efterleve denne.
Der må ikke bæres ringe, armbånd eller armbåndsure, og ærmerne må kun gå til albue.
Brug håndsprit før og efter kontakt med borgeren
Lær om muligt borgeren selv at bruge håndsprit efter toiletbesøg og før måltider. De borgere, der ikke selv kan bruge håndsprit/vaske hænder, skal have hjælp til dette efter toiletbesøg og før måltider. Brug evt. spritservietter (enkeltpakkede)
Undgå generelt at røre ved dit ansigt. Smitte spredes mest med hænder, der har været i kontakt med mund, næse og øjne.
Brug af værnemidler:
Sørg for at der er handsker i alle størrelser. Der skal anvendes handsker og engangsforklæder ved omgang med risikoområder for at minimere sygdomspartikler på tøj og hænder.
Ved visse smitsomme sygdomme skal der benyttes engangsovertrækskitler ved personlig pleje af Borgeren.
Bortskaffelse af affald:
Brugte plastre og forbindinger m.m. kommes direkte i en affaldspose, som lukkes til og smides udenfor i skakt / affaldscontainer
Der skal altid bruges handsker ved forbindingsskifte m.v. Se desuden 1.A.4 Håndhygiejne.
Afføring og brugte bleer lægges i en affaldspose. Posen skal lukkes, inden den tages ud fra værelset/badeværelset. Den skal smides i skakt/affaldscontainer udenfor
Der skal altid bruges handsker ved bleskift, toiletbesøg o. lign. Se desuden 1.A.4 Håndhygiejne
Ved rengøring efter opkast skal der altid bruges handsker og plastforklæde. Er der opkast på gulvet skal dette tørres op ved hjælp af papirservietter/køkkenrulle. Papiret kasseres direkte i en affaldspose, som afslutningsvis lukkes til og smides direkte i affaldscontainer udenfor. Området vaskes, og sprittes efterfølgende af og lufttørrer
Undgå stik- og skæreuheld ved at skarpe og spidse genstande kasseres direkte i brudsikker beholder
Rengøring af fællesarealer:
Områder, hvor der har været afføring, opkast eller kropsvæsker, vaskes og afsprittes
Dørhåndtag, kontakter, armlæn på kørestole, gelændere og bordplader rengøres dagligt
Dørhåndtag afvaskes eller afsprittes 2 gange dagligt ved sygdomsudbrud
Indkøb evt. specielle rengøringsklude til formålet, som kan lette arbejdsgangen
Fremgangsmåde ved stikskader eks. glasskår med blod el. lign:
Med stikskader menes i denne sammenhæng stikuheld på medarbejdere, hvor der er særlig fare for smitteoverførsel fra blod fra en Borger. Det drejer sig særligt om smitte med hepatitis B og C og HIV.
Vask og desinficer stikskaden
Søg straks derefter læge – typisk på skadestue eller medicinsk ambulatorium
Anmeld skaden
Tilfældet skal anmeldes som en arbejdsulykke.